Co jest potrzebne, żeby otworzyć firmę transportową? Jak przygotować się do tego procesu? To jedne z pytań, które zadają sobie przyszli przedsiębiorcy, zainteresowani wkroczeniem do branży transportowej. Lista rzeczy, na jaką należy zwrócić uwagę, jest długa, ponieważ obejmuje nie tylko ogólne zagadnienia związane z prowadzeniem własnej działalności, ale także te, dotyczące bezpośrednio działalności transportowej powyżej 3,5 tony. I to tym drugim poświęcimy dzisiaj naszą uwagę. 

Zastanawiając się, jak założyć firmę transportową, na pewno trzeba będzie jasno określić kwestie takie jak forma prawna prowadzenia działalności, opodatkowanie, księgowość, PKD. Gdy mowa jednak o działalności transportowej, ta wymaga spełnienia dodatkowych wymogów, w szczególności uzyskania określonych przepisami licencji i zezwoleń. To, jakie konkretnie będą to dokumenty, zależy od rodzaju wykonywanych przewozów i obszaru świadczenia usług. Aby poznać wszystkie wymagania stawiane przed przewoźnikami, musimy sięgnąć do ustawy o transporcie drogowym. 

Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego

Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego to podstawowy dokument funkcjonujący w transporcie drogowym towarów pojazdami o DMC większej niż 3,5 tony. Wymóg ten wynika bezpośrednio z art. 5 u.t.d., a jego podstawą jest unijne rozporządzenie nr 1071/2009. Uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego musi zostać poprzedzone spełnieniem przez przedsiębiorcę określonych przesłanek, zawartych właśnie w tym rozporządzeniu. 

Jest to odpowiednio:

  1. posiadanie rzeczywistej i stałej siedziby w  jednym z  państw członkowskich,
  2. cieszenie się dobrą reputacją,
  3. posiadanie odpowiedniej zdolności finansowej,
  4. posiadanie wymaganych kompetencji zawodowych. 

Organem uprawnionym do wydawania zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego jest co do zasady starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy.

Stała i rzeczywista siedziba

Obowiązek posiadania stałej i rzeczywistej siedziby należy rozumieć w szczególności jako posiadanie przez przedsiębiorcę lokali, w których ma on dostęp do oryginałów dokumentów dotyczących głównej działalności, takich jak umowy przewozowe, dokumenty dotyczące pojazdów, akta pracownicze. Z obowiązkiem posiadania siedziby wiąże się też podatek od dochodów czy rejestracja w rejestrze spółek handlowych. 

Dobra reputacja

Przez dobrą reputację należy rozumieć zakaz skazania przedsiębiorcy lub osoby zarządzającej transportem za określone w przepisach przestępstwa umyślne, w szczególności z Kodeksu karnego, Kodeksu spółek handlowych, Kodeksu karnego skarbowego i ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. 

Zdolność finansowa

Przedsiębiorcy, którzy chcą wykonywać transport drogowy towarów pojazdami o DMC powyżej 3,5 tony, muszą wykazać się odpowiednią zdolnością finansową. Na podstawie rocznych sprawozdań finansowych poświadczonych przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę, przedsiębiorca będzie zobowiązany udowodnić, że każdego roku dysponuje kapitałem i rezerwami w łącznej wysokości co najmniej 9 000 EUR na pierwszy wykorzystywany pojazd silnikowy oraz 5 000 EUR na każdy dodatkowy wykorzystywany pojazd silnikowy lub zespół pojazdów.

Kompetencje zawodowe

W Polsce dokumentem potwierdzającym posiadanie wymaganych do podjęcia się wykonywania zawodu przewoźnika drogowego kwalifikacji i wiedzy jest certyfikat kompetencji zawodowych. Taki egzamin składa się z dwóch części: pisemnego testu zawierającego zbiór pytań i odpowiedzi wielokrotnego wyboru oraz pisemnego zadania egzaminacyjnego.

Licencja wspólnotowa 

Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego to zezwolenie na wykonywanie przewozów krajowych. Jeśli natomiast przedsiębiorca myśli o transporcie międzynarodowym, będzie potrzebował odrębnego dokumentu – licencji wspólnotowej. Co jednak istotne, uzyskanie licencji wspólnotowej wymaga posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Z odpowiednim wnioskiem należy wystąpić do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w zakładaniu firmy transportowej, dopełnieniu wszystkich formalności i doborze optymalnych rozwiązań podatkowych, zapraszamy do kontaktu z naszym biurem TAXTRANS, które specjalizuje się w obsłudze księgowej przedsiębiorstw z sektora TSL!